Sådan får du en bedre restitution

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle links er derfor betalte links.

Kender du det at sidde med følelsen af at have ømme muskler, og ikke kunne præstere dit maksimale til træning? Så er du ikke alene. Ordentlig restitution er et stort problem blandt mange atleter og sportsudøvere. Uanset om du dyrker din sport på højt niveau eller blot på hobbyniveau, er ordentlig restitution vigtig, så du ikke skader dig selv og dine muskler.

Hvad er muskelømhed?

Muskelømhed opstår gerne efter træning. Når du presser dine muskler, som du oftest vil gøre til en træning, så bliver musklerne en lille smule beskadiget i muskelfibrene. Denne skade er i første omgang ikke alvorlig, men medfører dog, træthed, ømhed og en reduceret muskelstyrke. Dog er denne skade også med til, at musklerne bygger sig tilbage stærkere, end de var før. Det er på denne måde, at du får større og stærkere muskler, og overtid kan præstere mere, end du kunne, da du startede.

Restitution ved hjælp af kompression

Normalt vil en god gang afslapning og et par dages hvile være nok til at restituere dine muskler så du igen kan præstere. Men skal du præstere flere gange om ugen, har du ikke tid til at give din krop den rette mængde hviletid. Dette behøves dog ikke at være jordens undergang. Man kan nemlig bruge nogle redskaber til at øge restitutionen, og dermed skulle bruge mindre tid, inden man kan yde det maksimale igen.

Der er mange muligheder for at inkorporerer lidt kompression i sin træning eller i sin restitution. F.eks. findes der denne smarte støvle, Recovery Boots, man kan tage på sine ben for at øge restitutionen i benene, som er en essentiel del af mange sportsgrene. Støvlerne fungerer på den måde at den gennem forskellige programmer masserer dine ben under tryk. Der findes forskellige programmer, så på den måde kan man tilpasse den meget til sig selv og sin egen restitution.