Sådan passer du på din krop, når du træner

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle links er derfor betalte links.

Træner du hårdt? Så hårdt at du ofte oplever spændinger og smerter? Det kan både være godt og skidt. Hvis du oplever ømhed i musklerne på den gode måde, fordi du har trænet hårdt, så er det selvfølgelig positivt. Det betyder bare at din krop har brug for at restituere. Dette kommes der ind på længere nede. Hvis du derimod oplever decideret smerter, så kan det være du skal overveje at gøre noget anderledes.

Smerter under eller efter træning

Hvis du oplever smerter under eller efter træningen, så kan du gøre flere forskellige ting. Du kan først og fremmest opsøge hjælp hos en læge, som kan hjælpe dig med, hvad dit næste skridt er. Måske du skal have hjælp af en fysioterapeut og måske du kan klare det selv. Hvis du kan klare det selv, så kan det være at holdningskorrigerende tøj vil hjælpe dig. Dette er nemlig med til at korrigere muskelfunktionen, forbedre din blodcirkulation samt lindre smerter og spændinger. Tøjet er nemlig inspireret af kinesiotape, som er en behandlingsform hyppigt brugt af fysioterapeuter. Du kan læse mere om tøjet her.

Restitution efter træning

Hvis du oplever ømme muskler efter træning er dette som sagt en helt anden sag. Det er ikke noget, som du behøver at besøge din læge for. Grunden til at dine muskler bliver ømme efter træning skyldes, at dine muskelfibre og bindevæv bliver revet over. Derfor kræver din krop restitution efter træning. Dette er vigtigt at lytte til. Hvis du gerne vil træne oftere end dine muskler er blevet klar til, så husk at træn forskellige muskelgrupper. Du kan eksempelvis godt træne arme, selvom du har ømme ben efter bentræning dagen før. Det er blot vigtigt, at du ikke træner ben (eller andet) flere dage i træk, da dine muskler skal have tid til at bygge sig op.